Kandydacie na prezydenta, burmistrza, radnego – pokaż nam swój ”modal split”!

Interesujesz się transportem i nie wiesz na kogo głosować, by dobrze pracował(a) na rzecz transportu w twoim mieście? Jest na to (teoretycznie) świetny sposób!

wyboryWybory; fot. Rama, Wikipedia

Najpierw przeproszę purystów językowych – niestety musiałem użyć w tytule brzydkiego zwrotu z angielskiego, bo gdybym zastosował „udział podróży” czy „podział pracy przewozowej” to większości kojarzyłoby się raczej albo z turystyką, albo z pociągiem towarowym, co węgiel wozi ze Śląska do Gdyni…

Czym jest więc ów „modal split”? To najprościej mówiąc, informacja o tym, jaką część podróży np. w mieście czy regionie realizuje się za pomocą różnych środków transportu. Czyli np. ze 100% podróży pasażerskich, 50% to komunikacja miejska, 30% to samochody prywatne, 10% to podróże piesze i 10% to ruch rowerowy. Tyle teorii. Po co nam ona? By najlepiej oddać głos w wyborach! Poniżej teoretyczna zabawa w to, jak można byłoby to osiągnąć.

Moje założenie jest proste – jeśli kandydat(ka) zna miasto z różnych perspektyw, to będzie nim zarządzał(a) znacznie lepiej niż taki(a), który zna je tylko z jednej strony. W transporcie widziałbym to tak – jeśli kandydat chodzi po mieście pieszo, jeździ rowerem, samochodem i komunikacją miejską, to zna problemy każdej z grup, która w podobny sposób porusza się po mieście. I w swoich działaniach zrozumie każdą z tych grup znacznie lepiej niż w sytuacji, gdy np. komunikację miejską zna tylko z uroczystości poświęcenia nowych autobusów [bo wtedy zwykle goście mogą pojechać na przejażdżkę nowymi pojazdami].

I teraz sedno sprawy – skoro prawie każdy posługuje się już smartfonem z GPS, to prosta aplikacja, która pozwalałaby na oznaczenie, jaki rodzaj podróży właśnie wykonuję [np. samochód czy rower], pozwoliłaby nam na stworzenie własnych modal split-ów właśnie. Jeśli chodzi o aspekt techniczny, to pewnie moi koledzy programiści i tzw. gisiarze mogli by tutaj pomóc. Mnie interesowałoby to, by kandydaci na burmistrzów i prezydentów miast pokazali nam swoje wyniki – czyli uśrednione, porównywalne wskaźniki. Ktoś, kto porusza się tylko samochodem nie powinien budzić nadmiernego zaufania korzystających głównie z komunikacji miejskiej, bo nie zna ich codziennych problemów. Poza tym – miasto to wszyscy mieszkańcy a nie tylko jedna, dominująca grupa. Oczywiście każdy z nas bywa pieszym, kierowcą, czy rowerzystą. I bardzo dobrze – bo to pozwala nam lepiej rozumieć inne grupy na drodze – dzięki temu jeździmy bezpieczniej. Ale ważne jest byśmy mieli te różne perspektywy. A mając taką wiedzę o kandydatach, po prostu będziemy w stanie lepiej wybrać.

Uprzedzając pytanie – tak, wiem, może się tak zdarzyć, że ktoś 100% podróży odbywa rowerem i wyszedłby na tym tle podobnie skrajnie, jak ten, kto porusza się tylko samochodem. Po pierwsze wskaźnik musiałby nam mówić, jaki procent podróży dotyczy którego ze środków transportu. A po drugie – znając realia polityk transportowych polskich miast, nie jest to w tej chwili największy i najbardziej prawdopodobny problem, jaki przed nami stoi…

Ten wpis ukazał się także na blogu http://wydzialkomunikacji.blogspot.com/

  6 comments for “Kandydacie na prezydenta, burmistrza, radnego – pokaż nam swój ”modal split”!

  1. ~Motonita
    3 września 2014 o 11:12

    Jeśli byłaby taka możliwość to byłoby rewelacyjnie. Sam jestem kierowcą samochodu, motocykla i poruszam się codziennie komunikacją miejską, a jeszcze długo po studiach życie spędzałem na rowerze. Niedawno dyskutowałem na imprezie integracyjnej na temat zachowań szeroko pojętej „komunikacji” i problem ze zrozumieniem zachowań i przyczyn innego uczestnika ruchu jest duży, a jeszcze większy kiedy ten „drugi” porusza się innym środkiem transportu.
    Popieram.

    • ~Dominik Kaim
      3 września 2014 o 15:47

      @Motonita dzięki! To taki trochę intelektualny żart, ale empatia na drodze to naprawdę kluczowy problem. Szczególnie jeśli dotyczy to tych, którzy wydają na transport nasze wspólne pieniądze. Pozdrawiam

  2. 3 września 2014 o 17:52

    co to jest „modal split” ?

    • ~Dominik Kaim
      4 września 2014 o 09:12

      „Czym jest więc ów „modal split”? To najprościej mówiąc, informacja o tym, jaką część podróży np. w mieście czy regionie realizuje się za pomocą różnych środków transportu. Czyli np. ze 100% podróży pasażerskich, 50% to komunikacja miejska, 30% to samochody prywatne, 10% to podróże piesze i 10% to ruch rowerowy” Czyli jaką część podróży – w tym wypadku – kandydat realizuje samochodem, jaką cześć transportem publicznym, jaką jako pieszy, a jaką, jako rowerzysta. Może być w %.

  3. ~Rafał
    4 września 2014 o 17:19

    Znając polityków, to taki kandydat zleciłby agencji piarowej wykonanie takiego modal splitu. Wzięli by jakiegoś biedaka i kazali mu jeździć według harmonogramu i oznaczać.

    • ~Dominik Kaim
      4 września 2014 o 22:45

      @Rafał – z jednej strony oczywiście jest to możliwe, ale z drugiej trudno byłoby ukryć kłamstwo kandydatowi (i sporo by ryzykował w kampanii), gdyby np nie wiedział, jaką linią jeździł regularnie:) Albo czy widział te utrudnienia dla rowerzystów „na swojej” trasie i co proponuje z nimi zrobić?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *